ورزش بعد از عمل دیسک کمر

ورزش کردن بعد از عمل جراحی دیسک کمر باعث می‌شود تا عضلات کمر، قدرت و توان خود را بازیابی کنند و از مهره‌ها و ستون فقرات به خوبی محافظت کنند.

متأسفانه معمولاً بیمارانی که تحت جراحی لیزری دیسک قرار میگیرند، عموما قبل از جراحی لیزری دیسک دوره طولانی و بلند مدت درد دیسک با انتشار به پاها ناشی از فتق دیسک داشته اند. در این مدت طولانی معمولاً بیماران بدلیل بی حرکتی بخشهای دردناک کمر دچار ضعف مکانیکی هستند. که این ضعف خود موجب آسیب مجددبه دیسکها میشود. بنابراین اصلاح عامل زمینه ساز آسیب،از جمله ضعف عضلات،عادات غلط در ایستادن، نشستن، رانندگیو بلند کردن اجسام، اهمیت زیادی دارد.

در این مقاله قصد داریم تا نرمش‌ها و ورزش‌هایی را معرفی کنیم که انجام دادن آن‌ها پس از اتمام دوران نقاهت ناشی از جراحی دیسک کمر، برای سلامت بدن مفید خواهند بود.

این ورزش‌ها هم برای افرادی که جراحی دیسک کمر انجام داده‌اند و هم برای افرادی که فعالیت و شغل‌های پر ریسک دارند یا به دلیل سبک زندگی خود، از تحرک کمی برخوردار هستند، پیشنهاد می‌شود. با ما همراه باشید.

ورزش کمر

ورزش مناسب بعد از عمل دیسک کمر

بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده، پس از عمل جراحی دیسک کمر، عضلات کمر تا ۳۰ درصد قدرت خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل پس از سپری کردن دوران نقاهت می‌بایست با انجام ورزش‌هایی، قدرت‌بخشی و توان‌بخش به عضلات را از سر گرفت تا ماهیچه‌های ناحیه کمر تقویت شده و ستون فقرات را محکم‌تر در بر بگیرند و از آن‌ها به‌خوبی محافظت کنند. برخی از مهم‌ترین ورزش‌های مناسب برای زمان پس از عمل جراحی دیسک کمر را ادامه بیان می‌کنیم.

 

آب‌درمانی معجزه بهبود دیسک کمر!

آب‌درمانی یک امر ضروری برای توان‌بخشی و مدیریت دردهای مزمن است! بسیاری از پزشکان آب‌درمانی را معجزه‌ای برای بهبود عارضه دیسک کمر یا بهبود شرایط ستون فقرات پس از عمل جراحی می‌دانند. در هنگام آب‌درمانی، بدن به حالت شناور درآمده و وزن بر روی اندام‌ها کاهش می‌یابد درنتیجه بیمار، کنترل خوبی بر تعادل خود دارد و می‌تواند به‌راحتی تمرین‌های خود را در آب انجام دهد و همچنین به پیاده‌روی در آب بپردازد. به همین دلیل بسیاری از پزشکان و صاحب‌نظران، پیاده‌روی در آب را یکی از عالی‌ترین ورزش‌ها برای پس از عمل جراحی دیسک کمر می‌دانند.

ورزش کمر

 

پیاده‌روی

یکی دیگر از مؤثرترین ورزش‌ها در بهبود بیرون‌زدگی دیسک کمر، پیاده‌روی است. برای پیاده‌روی خود برنامه‌ریزی کنید و تمرین خود را در ابتدا از روزی ۳۰ دقیقه شروع کرده و پس از طی چند روز به‌تدریج زمان آن را بیشتر کنید. پیاده‌روی برای تمام سنین پیشنهاد می‌شود البته باید دقت کنید که به‌هیچ‌وجه بر روی سطحی با شیب تند راه نروید!

 

حرکات کششی

در مواردی که فرد دچار مشکل بیرون‌زدگی دیسک کمر شده یا در پی بروز این عارضه، مجبور به عمل جراحی شده است، می‌تواند با انجام یکسری تمرین‌های کششی و نرمشی، بر سلامت عضلات بیافزاید و به آن‌ها شکل و فُرم دهد. پرورش و تقویت عضلات فیله کمری باعث می‌گردد تا محافظت بیشتری از ستون فقرات انجام گیرد تا فشار کمتری بر روی ستون فقرات وارد شود.

در ادامه نحوه انجام برخی از این حرکات کششی را بیان خواهیم کرد. فقط مدنظر داشته باشید که زمان و تعداد تکرار حرکات ورزشی،‌ کاملاً به نظر پزشک و متخصص بستگی دارد و اعداد ذکرشده در این قسمت به‌صورت تقریبی در نظر گرفته شده است!

 

ورزش کمر

 

آموزش کامل نحوه انجام حرکات کششی کمر

  1. به پشت بخوابید، زانوها را تا اندازه‌ای خم‌کنیم که کف پاهایتان روی سطح زمین قرار بگیرد. در این حالت عضلات شکم را منقبض کنید تا گودی کمرتان صاف شود؛ تا ۱۰ شماره بشمارید و سپس عضلات خود را رها کنید و این تمرین را ۳ مرتبه انجام دهید.
  2. به پشت خوابیده و کف پاها را روی زمین قرار دهید. زانوها را هم‌زمان در دامنه کمر به سمت چپ و راست حرکت دهید. این کار را ۳۰ مرتبه تکرار کنید.
  3. همان‌طور که به پشت دراز کشیده‌اید و کف پایتان روی زمین قرار دارد، با دستان خود یک زانو را به طرف قفسه سینه بکشید، یک مکث کوتاه کنید و سپس به حالت اول بازگردید و با پای دیگر نیز همین کار را انجام دهید. این تمرین را ۲۰ مرتبه تکرار کنید.
  4. به‌صورت چهاردست‌وپا قرار گرفته و کف دست‌های خود را بر روی سطح زمین بگذارید؛ ابتدا کمر خود را به سمت داخل قوس داده و پس از مکثی کوتاه، کمر را به سمت بیرون قوس داده و عضلات شکم را منقبض کنید. این حرکات را ۱۰ مرتبه تکرار کنید.
  5. همین‌طور که در حالت چهاردست‌وپا قرار گرفته‌اید،‌ ابتدا یک دست خود را از زمین بلند کرده و در راستای افق نگه‌دارید و مجدداً کف دست خود را روی زمین بگذارید، سپس با دست دیگر نیز همین کار را انجام دهید. بعد از دست‌ها، یکی از پاهایتان را به سمت عقب بکشید و زانو و لگن خود را صاف کنید و سپس با پای دیگر نیز همین کار را تکرار کنید. در مواردی که دردی حس نمی‌کنید می‌توانید دست و پای مخالف را به‌صورت هم‌زمان با هم حرکت دهید. (برای انجام تمام این حرکات، تک‌به‌تک تا ۱۰ شماره بشمارید و مکث کنید و سپس سراغ حرکت بعدی بروید.)
ورزش کمر

 

انجام حرکات ورزشی بعد از عمل دیسک

عمل جراحی دیسک کمر تا حدودی، ضعف عضلات کمر را به دنبال دارد، به همین جهت بهتر است برای تقویت و توان‌بخشی این ماهیچه‌ها، بعضی از حرکات ورزشی مناسب را انجام دهید. حرکات ورزشی گفته‌شده در این مقاله بر اساس پژوهش‌ها و نظرات متخصصان ارائه شده است ولی بهتر است قبل از انجام هر کاری، ابتدا با پزشک معالج خود مشورت کنید و تمرینات مناسب با شرایط خود را از او بپرسید تا به شکلی اصولی‌تر، روند بهبود و سلامت خود را در پی بگیرید!

جهت ارتباط با دکتر فخرالدین توکلی از بخش تماس با ما استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *