به گزارش واحد مقالات سایت دکتر فخر الدین توکلی، ورزش از راههای مختلف منجربه تاثیر گذاری مثبت بر روی مغز می شود.

فعالیت های ورزشی منظم  ضربان قلب را افزایش داده باعث تقویت گردش خون مغز می گردد و از این طریق اکسیژن بیشتری به مغز می رسد. علا وه بر این در جریان ورزش هورمون های متعددی ترشح می شود که خود باعث تحریک مغز وافزایش ارتباطات سلولی آن می گردد.

مطالعات متعددی نشان می دهد که ورزش موجب کاهش افسردگی می شود، ورزش های هوازی ومداوم تاثیر مثبت در درمان علایم افسردگی دارند پژوهشگران معتقدند ورزش  به اندازه داروهای ضد افسردگی می تواند موثر باشد  چون از طریق فعال کردن گیرنده های آندورفینی باعث ایجاد خوشی و شادابی می گردد.

 ورزش از راه  تاثیر بر روی هیپوکامپ باعث افزایش یاد گیری و حافظه می شود، هیپوکامپ قسمتی از لوب  گیجگاهی مغز است که به عنوان مرکز حافظه و عواطف شناخته  شده است و نسبت به کمبود اکسیژن بسیار حساس است و در جریان ورزش اکسیژن بیشتری در اختیار این قسمت  قرارمی گیرد.  هیپوکامپ در افراد سالخورده دچار کاهش حجم می شود ولی در افرادی که بطور مستمر ورزش می کنند از کاهش حجم آن جلوگیری می شود.

در یک مطالعه ثابت شده است افرادی که تحرک جسمی ندارندو اغلب در حالت سکون هستند احتمال بروز آلزایمردر آنها دوبرابر بیشتر است.

دانشمندان علوم اعصاب متوجه شده اند در طی ورزش های هوازی فاکتورهای” نورون زا ” در مغز آزاد می شوند که خود موجب افزایش تعداد سلول های مغز می گردند . محققان در سال ۲۰۱۲ در دانشگاه هاروارد  هورمونی به نام ایریسین IRISIN  شناسایی کردند  که در هنگام ورزش  از بافت های عضلانی ترشح می شود این هورمون   باعث  بهبود متابولیسم بدن، ایجاد تناسب وزن  و بهبود عملکرد مغزو حاقظه  می گردد.

تاثیر ورزش بر عملکرد مغز
تاثیر ورزش بر عملکرد مغز

ورزش و استرس :

در جریان استرس هورمون های کورتیزول وآدرنالین ترشح می شوند و میزان آنها هم کنترل نشده است و اثر تخریبی بر روی مغز دارند ولی در هنگام ورزش  این هورمون ها خنثی می شوند و از اثرات تخریبی آنها جلوگیری می گردد.

 ارتباطات بین سلول های عصبی توسط مواد خاصی صورت می گیرد که به آنها  نوروترانسمیتر( ناقل عصبی) می گویند  این ناقل ها  پیام های خاصی را منتقل می کنند مهمترین آنها گلوتامات و گاما آمینو اسید بوتیریک (GABA)  هستند ،که اثر مهاری دارند  در هنگام ورزش  این ناقل ها افزایش یافته وباعث ایجاد قدرت مقابله با چالش های روانی  و تاب آوری بیشتر  می شوند.

بطور خلاصه می توان گفت که ورزش علاوه بر اینکه در تقویت جسمی  موثر است  با  اثر بر روی مغز باعث بهبود عملکرد روانی و مهارت های شناختی انسان می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *