درد-گردن

یکی از علل شایع مراجعه به پزشکان ، دردهای ستون فقرات از جمله درد گردن می باشد.درد گردن می تواند از اجزا مختلف تشکیل دهنده گردن ، از جمله عضلات، لیگامانها،مفاصل و دیسکهای بین مهره ای منشا بگیرند.

آرتروز یا ساییدگی مهرهای گردنی، به تغییرات دژنراتیو(فرسایشی) اطلاق می شود که به مرور زمان،در دیسک بین مهره ای،تنه مهره ها و مفاصل بین مهره ای رخ می دهند. این تغییرات می توانند بدون علامت باشند و تنها در تصویر برداری از مهره های گردن مشخص شوند یا باعث درد و سفتی و کاهش حرکت گردن شوند ویا با فشار آورد ن بر نخاع یا ریشه های عصبی با عث درد های تیر کشنده به اندام های فوقانی، ضعف عضلات ، یا گز گز و مور مور شدن اندام شوند.

لازم به ذکر است که بسیاری از دردهایی که مردم آنها را آرترز می پندارند،ممکن است آرترز نباشند ،لذا تنها مراجعه به پزشک متخصص می تواند هراس و ابهامات بیمار را از بین ببرد. از عوامل مستعد کننده آرترز گردن میتوان به سن ،ژنتیک ، ضربه،عدم رعایت وضعیت مناسب بدنی در زمان کار و استراحت، کاهش قدرت و انعطاف پذیری عضلات و نیز سیگار کشیدن اشاره کرد.

مشکلات گردن

جلو گیری کامل از آرترز گردن ، دشوار می باشد زیرا این تغییرات جزیی از فرایند پیری می باشند ولی افراد می توانند خطر آن را با حفظ قدرت و انعطاف پذیری گردن و نیز رعایت کردن سبک زندگی سالم کاهش دهند.بدین منظور رعایت نکات زیر در محیط کار و منزل توصیه می شوند:

نکاتی در خصوص پیشگیری از گردن درد

۱-نیرویی که سر در حالت طبیعی بر مهره های گردن وارد می کند ،برابر است با وزن سر.اما اگر سر بیش از حد به جلو متمایل شود،این نیرو سه برابر شده ، مهره های گردن باید فشار بسیار بیشتری را تحمل کنند.لذا در هنگام نشستن و ایستادن سعی کنید سر را در راستای ستون فقرات قرار دهید.برای تحقق این امر لازم است قوس کمر در حالت نشسته، با پشتی صندلی حمایت شود.بنابر این از صندلی بدون پشتی استفاده نکنید.
۲-از میز کار خود خیلی فاصله نگیرید، تا مجبور نشوید گردن وکمر خود را به جلو خم کنید.
۳-خود را روی میز کار رها نکنید.
۴-مراقب باشید برای مدت طولانی ،کاری را در بالای سرتان انجام ندهید.زیرا به ناچار گردن باید به عقب خم شود که فشار زیادی به آن وارد می شود.
۵-هرگز برای نگه داشتن گوشی تلفن از گردن خود استفاده نکنید.
۶-هنگام نگاه کردن به پشت سر ،چرخاندن سر به تنهایی نادرست است.باید سعی کنید بالا تنه شما نیز بچرخد.
۷-روی صندلی بدون آنکه سر محافظی داشته باشد نخوابید.
۸-برای تماشای تلوزیون روی مبل دراز نکشید.
۹-حتی الامکان بر روی شکم نخوابید.در صورت لزوم ،زیر سر خود بالش نگذارید.
۱۰-از بالشهای ضخیم که باعث ایجاد زاویه تند بین تنه و گردن می شود ، استفاده نکنید.بهتر است ضخامت بالش به اندازه عرض شانه باشد تا گردن به طرفین متمایل نشود.
۱۱-از تشکهای بسیار سفت یا بسیار نرم استفاده نکنید.زیرا تعادل ستون مهره ای از بین میرود و به کمر ، گردن و پشت فشار وارد می شود.
۱۳-از حرکات چرخشی و خم و راست کردن مکرر گردن خود داری نمایید.
۱۴-از یک برنامه ورزشی منظم جهت حفظ انعطاف پذیری و قدرت عظلات بدن و گردن استفاده نمایید.ورزش مناسب را با مشورت با پزشک خود انتخاب نمایید.

گرد آورنده: بخش مقالات سایت دکتر سید فخر الدین توکلی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *